מהם השלבים בהוצאת היתר בנייה?

מדינת ישראל מלאה בלא מעט פרויקטים שונים להתחדשות, חלק מהם כוללים חיזוקים שונים וחלקם עוסקים בפינוי ובינוי של בניינים בודדים או שכונות שלמות. אך יחד עם כמויות הבנייה הבלתי נתפסות שאנו יכולים לראות בכל עיר כיום, במידה ותרצו לבצע איזה שהם שינויים בדירת המגורים שלכם, עליכם יהיה להמציא כמה אישורים ולעבור קרוב לארבעה שלבים דרך הוועדה המקומית לבנייה. אישורים אלו אינם דבר מומצא ואת רובם תוכלו לקבל דרך מוסדות העירייה השונים באזור מגוריכם, אך חשוב לדעת כי על מנת לקבל היתר בנייה בשביל לחזק או להרחיב את הדירה, יש לעשות זאת בצורה מסודרת על פי שלבים התואמים את התהליך.

שלב ראשון – מידע

כחלק מהכנת החומרים לבקשה יהיה עליכם לאסוף לא מעט מידע הקשור לנכס, והוא יכלול בין היתר האם הבית רשום כמשותף, מי הוא בעליו החוקיים של הנכס וכמובן נתונים בסיסים דוגמת גודל הנכס מספר גוש החלקה מפות ועוד. את כל המידע הרצוי תוכלו לקבל דרך בקשה אותה מגישים אל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית, מידע זה יועבר אליכם באמצעות בקשת מידע פשוטה. יש לציין כי איסוף כל החומרים הרלוונטים עשוי לעזור לכם בזירוז החלטה של הועדה.

שלב שני-הכנת בקשה

שלב זה אמור להיעשות על פי חוק על ידי אדריכל, הנדסאי בניין או מהנדס מבנים. הבקשה תאמוד את אחוזי הבנייה החדשים, את האזורים שגובלים אליכם ואת שאר המידע שימצא רלוונטי על ידי איש המקצוע יתווסף את הבקשה. יש לבצע בקשה זו בצורה יסודית וקפדנית, על מנת שלא תתעכב ותחזור אליכם בשנית.

שלב שלישי-הגשת בקשה

שלב זה מתחלק ל2 שלבים, כאשר הראשון הוא שלב טכני בו נדבקים אם נמצאו המסמכים הרלוונטים, בוחנים את אופיה של הבקשה ובמידה והיא עוברת מעבירים אותה אל השלב השני. יש לציין כי לאחר השלב הראשון תצטרכו לשלם מקדמה על מנת שהבקשה תעבור אל בדיקת המהנדס, אשר בוחן האם הגשת הבקשה יכול לדרוש על המבקש פרטים נוספים או לחילופין לשלוח את הבקשה עם המלצה למתן הוצאת היתר בנייה.

שלב רביעי – ועדה

הוועדה תדון במגבלות השונות אשר כרוכות בשיפוץ או בנייה אותה תבקשו, יחד עם זאת תבדק הסבירות לפגיעה בשכנים/בתי עסק שבאזור יצטרך המבקש לפרסם על תכנון כזה או אחר בכמה עיתונים שונים. התנאים אגב עלולים להשתנות מרשות אל רשות, וישנם מצבים בהם ידרש המבקש להתנות את המבקש בנושאים שונים כמו מקומות חניה, תאורה, זמן סיום, חומרי בנייה, נקיטת אמצעי ביטוח שונים ועוד.יחד עם זאת תשובת הועדה אמורה להינתן תוך 45 ימים בהליך מקוצר או 90 ימים במסלול הרגיל.