בודד בעולם המקושר

אנחנו חיים בעידן הכי מקושר, יכולות ההתקשרות שלנו הן אין סופיות. כל כמה זמן צצה לה עוד אפליקציה שסוחפת אחריה המונים, מרוב אפליקציות אנחנו מקושרים לקבוצות רבות ומגוונות. בפייסבוק אנחנו מקושרים להמונים ונכנסים לתוך הקרביים שלהם, עוקבים ושותים בצמא את השמחות, האכזבות, ההגיגים, של אותם המונים. בטיקטוק אנחנו מתחברים לאוהבי הסרטונים הקצרצרים, נהנים, מתפוצצים מצחוק, מתרגזים, מקללים ומשחררים עוד ועוד אמוציות. בטלפון החכם שלנו אנחנו משוחחים בווטסאפ, ובסקייפ עם כל אחד בכל מקום בעולם בכל רגע נתון. – אז איך זה שאנחנו בבדידות הכי גדולה מאז ומעולם? איך זה שכל כך הרבה צעירים נעזרים בכדורים ובכל מיני מסממים כדי להרגיש? איך זה שמחלת הדיכאון היא המחלה הנפוצה ביותר בעולם?

אנחנו חיים בעידן הכי מקושר

אז כן, העולם מקושר במערכות יחסים רבות, מכל הסוגים מכל הגוונים הטכנולוגיים. מערכות הקשרים האלה מאופיינים בחיצוניות, באין לב, באין אמת, באמירות מהפה החוצה, בניסיון להרשים לקבל כמה שיותר לייקים, כמה שיותר ווואאווו. הן עוסקות בחיצוניות, איך אני נראה, איך אני מצטייר בעיני אחרים, עד כמה אחרים אוהבים את מה שאני משתף, כמה אני מצליח לעצבן את הצופים. הם עוסקות בלבוש שלי, במראה שלי, בבית המצולם שלי. הן לא עוסקות בלב שלי, בתכונות שלי, בלב שלי, בקשרים החמים והאמיתיים.

לא פלא שבעולם רב קישורים כזה אנשים מרגישים בודדים. אם אני נבחן ומודד את עצמי עד כמה אני שייך לקבוצה לפי מידת הלייקים, לפי מספר החברים שלי, לפי מספר התגובות של החברים לפרסומים שלי בקבוצות הללו, אז הסיכוי שאהיה למעלה במקום הראשון הוא אפסי. רק אחד, או אם ניקח עשירון עליון, אז כמה מאות יכולים להיות בטופ. אם אני מודד את עצמי מול כל היתר, כאלה שבעצם אני אפילו לא מכיר באמת, אז מה הפלא שהמרדף הזה אחרי להיות בטופ ולהרגיש שייכות הוא כמו אותו מרדף של הכלב סביב זנבו. רובנו לעולם לא נגיע לשם. ואם אני לא מגיע, אז אני לא שייך ואני נשא בודד בעולם מנוכר.

כדי להרגיש שייכות, כדי להרגיש קרבה אמיתית, כדי להרגיש חלק מ…, צריכים להוריד את כל המסכות, להיות במקום של שיתוף אמיתי מהלב. להיות מול כאלה שמכירים אותי לעומק, כאלה שאני מכיר באמת. לבנות מערכות יחסים עמוקות פנימיות המושתתות על אמון הדדי, נטולות מניירות, נטולות מלאכותיות, מערכות יחסים הנשענות על אכפתיות, תמיכה, רעות ונתינה הדדית. במערכות יחסים כאלה לא נהיה בודדים, גם אם יהיה לנו מספר חד ספרתי של חברים.