גדעון סער התקשורת, הפרקליטות והחרדים

במאמר זה ארצה להתייחס לשלוש טענות מגוחכות לדעתי, שעולות בהקשרו של גדעון סער ושל מפלגת תקווה חדשה: מערכת היחסים בין סער לתקשורת, בין סער למערכת המשפט ובין סער לחרדים.  

  1. לכולנו יש לי ביקורת על התנהלות אמצעי התקשורת כיום: במקום להיות אמצעי שמקרב בין בני אדם, שתורם ליצירת אווירה של שקיפות, אמון, בירור ענייני ולמידה, היא משמשת רוב הזמן כסביבה רעילה התורמת לפירוד בינינו ומבליטה דווקא את המפלג, המפריד והקיצוני אם בשל שיקולי רייטינג או אינטרסים אחרים. והתקווה שנתלתה ברשתות החברתיות כפלטפורמת החיבור החדשה בין בני אדם התמוססה עם הפיכתה של פייסבוק לאחת הסביבות הרעילות ביותר. שנים רבות התקשורת ההמונית היתה מוטה לאג'נדה של השמאל אך נראה שבשנים האחרונות הדברים התאזנו עם דמויות כמו עמית סגל, ישראל היום, ברדוגו, אלי ציפורי, ינון מגל ועוד. השיח אמנם התאזן פוליטית אך נשאר בעייתי באותה רמה. למרות הכניסה של עיתונאים ימניים רבים, הסטיגמה של תקשורת שמאלנית התקבע בקרב מצביעי ימין ולכן סביר להניח שלא נראה בקרוב שינוי באמירות האלה.
    מה שכן בכל הקשור לגדעון סער לא ראיתי שכל אלו שכתבתי כאן מהימין וכל שכן מהשמאל (אברמוביץ לדוגמא אמר לא פעם שמעדיף את ביבי על סער) מחבקים אותו או מאתרגים אותו. אשמח להוכחות אם למישהו יש. כמו כל תעמולה – אם היא נאמרת מספיק פעמים אז מאמינים בה.
  2. פייק ניוז נוסף הוא הקשר של סער לפרקליטות ולמערכת המשפט. למה אני אומר פייק ניוז? כי משיחות עם הרבה אנשים, נראה שרוב האנשים לא מבינים לעומק את הדיון סביב מערכת המשפט, מה המשמעות של החוק הצרפתי או מה הרפורמות ששר המשפטים נאמן ניסה לקדם ונעצר על ידי נתניהו. היה טוב אם יותר אנשים היו עושים גוגל כדי להבין על מה מדובר ולהבין מי דחף מה ומדוע זה נבלם.
    גם על מערכת המשפט באופן אישי יש לי ביקורת. במגעים המעטים שלי איתה לא ראיתי משפט צדק. אבל למרות הכשלים והבעיתיות שבה אני עדיין סובר שצריך לנסות לתקן ולא להרוס לחלוטין. ריסוק האמון במערכת ושבירתה על ידי מי שהיה אמור לתקן אותה תיצור אנרכיה ומצב גרוע מהקיים, כפי שאנו רואים במדינות אחרות. דווקא לשלטון הימין היו אינסוף אפשרויות לתקן בשנות השלטון הרבות אך הוא נמנע מכך ועכשיו נתניהו ממילא מנוע מלתקן בגלל ניגוד עניינים.
    אני חושב שסער יעשה רפורמות משמעותית במערכת. האם זה יספק? קשה לומר אך כנראה שהמצב ישתפר (אני בכלל מוצא טעם לפגם בסוג של שלטון אפלטוני של מקצוענים. הכוח תמיד משחית ולכן חשובה הביקורת, השקיפות וביזור הסמכויות). בכל מקרה ממליץ לקרוא לעומק על הרפורמות שסער מציע וגם על הראיונות שנתן בנושא כדי להבין את הקשיים ואת הדרכים לפתרון. לטעמי זה עדיף מאשר קריאות לפירוק והרס המערכת לצד אפס עשייה.

3. דווקא מצד מצביעי מרכז ולא מהימין עולה נושא הקשר של גדעון סער עם החרדים. אפריד את ההתייחסות שלי לשניים – ברמה הממלכתית אני חושב שגדעון סער הוא אולי הפוליטיקאי היחיד כיום שמסוגל לדבר ולחבר את כולם וזה דבר מצוין. הקיטוב שנוצר בפוליטיקה והוטו שמגזרים מסוימים מטילים על אחרים, גרם להקצנה ולריכוז הכוח אצל מי שקרוב לצלחת במקום לשאוף להגמוניה רחבה יותר. זו אחת הסיבות לדעתי לאי היציבות השלטונית של השנים האחרונות. ברמה האישית אני חושב שהערבוב בין דת לפוליטיקה לא עשה טוב לעם שלנו – תמיד שמחתי לראות עד כמה המסורת והדת משמשות גורם מאחד ומקרב בין יהודים בחו"ל מכל גווני הקשת. דווקא בישראל האלמנט הפוליטי גרם לדת להיות משהו שמעודד ויוצר מאבקים, מקור של קונפליקטים ומאבקי שליטה.

הבעיה שבמציאות כוחנית כזו כל אחד מפחד לוותר, כי יודע שהאחר ינצל זאת על חשבונו. דווקא משבר הקורונה הראה עד כמה אנחנו חייבים להגיע להידברות והסכמות בכל המגזרים כדי שנוכל להמשיך להתקיים כאן יחד כעם וכמדינה. הקורונה חשפה דוגמאות יפות ליכולת לשתף פעולה ולהתעלות מעל ההבדלים אך גם דוגמאות חמורות לחוסר היכולת להתבונן במציאות בצורה נכונה בגלל המשקפיים הפוליטיות – מגזריות שהמיטו אסון על אוכלוסיות שלמות.
גם כאן גדעון סער נראה לי כדמות המתאימה להושיב את כולם יחד, להוריד כל אחד מהעץ שטיפס עליו ולנסות למצוא את דרך האמצע של הידברות ופשרה שתאפשר לכולנו לחיות כאן יחד, כל אחד בדרכו ואמונתו. רואים זאת יפה מאוד בקרב הפעילים של תקווה חדשה – מכל המגזרים ומכל הגוונים שמחפשים את המשותף והמאחד על פני המפלג.

  • למרות שלא תיכננתי – אוסיף עוד מילה על הכישורים המקצועיים ועל המינויים המקצועיים: חלק מהתפקיד של מנהיגות היא להצמיח אנשי מקצוע ומנהיגים בתחומים השונים. במציאות בה הדרג המקצועי מנוטרל ונרמס, לא ניתן לקיים תפקוד תקין במערכות השונות. אנו רואים את ההצטיינות של מערכת הבריאות במבצע החיסונים או של המערכת הצבאית במלחמה שבין המלחמות. חשוב שהמנהיגות תדע לאפשר לאנשי המקצוע לעשות את תפקידם. אף אדם, לא משנה כמה מוכשר לא יכול להצליח לבד.
    יש קולות שאומרים שסער לא בשל לתפקיד. אני לא מסכים. מהתרשמותי לאורך 15 השנים האחרונות מדובר באדם יסודי וענייני שדורש תשובות מדויקות ומבוססות, יודע לאסוף סביבו אנשי מקצוע ולהוציא מהם את המיטב. יש המון כוחות חיוביים במדינה שלנו, פשוט צריכים לרתום אותם יחד.

אני מקווה שתקווה חדשה ישכילו להרחיב את העקרונות שלהם https://www.newhope.org.il/7-%D7%A2%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA/ למצע מסודר וברור.